Kinderhersenen zijn continu in ontwikkeling. Mede hierdoor slapen kinderen méér en op andere tijden dan volwassenen. Niet ieder kind slaapt in hetzelfde ritme als een leeftijdsgenoot, maar essentieel is dat er aan de slaapbehoefte in uren is voldaan. Een kind slaapt in zijn eigen leeftijdsafhankelijke ritme. Zorg van jongs af aan voor een duidelijk slaapritueel en hanteer (vanaf ongeveer 1 jaar oud) regelmatige bedtijden passend bij de leeftijd. De puberleeftijd is weer een geheel andere (slaap)fase in het leven. De slaap verschuift gemakkelijk naar latere tijden en hier kunnen de schoolprestaties en de stemming onder lijden. Er wordt wel gesproken van een sociale jetlag.
Oefentherapeuten behandelen het slaapprobleem als onderdeel van het algemeen dagelijks functioneren van zowel de ouders als het kind. Veel slaapproblemen bij kinderen zijn cognitief-gedragsmatig, een kleiner deel kent een lichamelijke oorzaak. Slaapgedrag kun je beïnvloeden met het goede voorbeeld geven, bewustwording, educatie, opvoeding, bewegingsactivatie, gezonde leefstijl, oefenervaring en gewoonteverandering. De oefentherapeut helpt ook de ouders met hele bruikbare handvatten. De therapie is gebaseerd op recente wetenschap en is direct toepasbaar. Een gezonde nachtrust geeft rust, ontspanning, grip, balans en betere (school)prestaties.
Oefentherapeuten richten zich met name op de “zachte” slaapproblemen. Zij kijken of er sprake is van “niet willen” slapen of van “niet kunnen” slapen. Soms is het probleem het grenzen stellen en een andere keer is er sprake van overprikkeling en onrust. Is er aan de slaapvoorwaarden voldaan? Het kind moet slaperig genoeg zijn, rustig genoeg zijn en moet het slapen ook willen.
De oefentherapeut is specialist in het bereiken van positieve gedragsverandering. We werken aan slaapgedrag, de duur, de kwaliteit en het tijdstip van de slaap. Zowel de invloeden van de dag als de nacht nemen we in onze 24-uurs aanpak onder de loep. Goed slapen kun je leren op verschillende manieren: Zelfwerkzaamheid en praktische handvatten, waardevolle adem- en ontspanningsoefeningen, loslaat-, gedachtenstop- en focusoefeningen om mentaal en fysiek tot rust te komen.
Theoretisch door inzichtgevende en educatieve gesprekken, aandacht voor voeding en beweging. Nadruk op rust, ritme en regelmaat, opvoedstijlen, interactiepatronen en onbedoelde gewoontevorming. (psycho-educatie en slaaphygiëne).
Technisch, met de stap voor stap methode (graduele extinctie), het bed is niet om te spelen of voor straf maar om te slapen (stimuluscontrole), anti bedplasmethoden, angstreductie, actigrafie, verminderen van tijd in bed bijvoorbeeld bij pubers (slaaprestrictie), lichttherapie of melatoninebepaling bij bioritmeproblemen.
Door assertiviteitstraining, gezagvol liefhebbend ouderschap, consequent leren zijn, bewaking van het dag-nachtritme, creatieve hulpmiddelen leren kennen waarmee gewenst gedrag beloond wordt, leren omgaan met terugval (extinction burst).
Door cognitieve gedragstherapie bij (oudere) kinderen, waardoor ze positief of neutraal leren denken en handelen, beter leren plannen en gezond slaapgedrag leren (copingstijl). Door middel van een oplossings- en doelgerichte aanpak in plaats van een probleemgerichte aanpak (acceptance and commitment therapy).
Onze kinderoefentherapeut Deborah is opgeleid tot slaap kinderoefentherapeut en kan hulp aanbieden aan u en uw kind met slaapproblemen.